TĪRGUL  DE  CARTE  BOOKFEST  2011

Recenzie scrisă de Alexandru Bogdan Munteanu : 1 iunie 2011

Tīrgurile de carte sīnt un prilej de a cumpăra cărţi la un preţ mai normal decīt acela cu care sīnt disponibile īn librării. Nu cred că mai e un secret pentru cineva faptul că editurile rumīneşti umflă īn mod exagerat preţul cărţilor, preferīnd să vīndă mai puţin şi mai scump decīt mai mult şi mai ieftin. Numai la tīrguri aceste edituri se īnduplecă să facă reduceri, ceea ce le permite cititorilor să facă o mică economie.

Tīrgul Bookfest 2011 s-a desfăşurat īntre 25-29 mai la Complexul Expoziţional Romexpo, līngă Casa Presei Libere (fosta Casa Scīnteii). Au fost īnchiriate 4 īncăperi mari (pavilioane) īn care editurile şi-au aşezat standurile, care cuprindeau practic rafturi sau/şi mese cu cărţi pe līngă care stăteau angajaţii editurilor. Au existat standuri mari (Polirom, Nemira, Humanitas, Rao, Paralela 45, Curtea Veche), dar majoritatea standurilor erau mici (Saeculum-Vestala, Eikon, Paideia, Dacia XXI, Dacica, Edituri Universitare, etc.) sau mijlocii (Semne Artemis, Lider, Minerva, Tritonic, Art, Aquila, etc.). Unul din pavilioane a fost rezervat īn exclusivitate cărţilor de la edituri ungureşti (Ungaria fiind ţară invitată la tīrg) şi cărţilor de la editurile care vīnd cărţi īn limbi ale minorităţilor naţionale sau cărţi despre aceste minorităţi (rusă-lipoveană, germană, macedoneană-bulgară, evreiască, etc.). N-a fost mare aglomeraţie, s-a putut circula uşor printre standuri, iar mocheta sau parchetul de pe jos erau curate. Aerul condiţionat dinăuntru a fost şi el bun, lucru important pentru că unde sīnt cărţi (chiar şi noi) este şi praf sau miros de cerneală. Deci din punct de vedere organizatoric lucrurile au fost īn regulă.

Īn ce priveşte cărţile trebuie spus de la īnceput că editurile mari nu şi-au adus stocul de cărţi īn īntregime, ci probabil ceea ce credeau că se vinde mai bine. Reducerile de preţuri nu au fost atīt de importante la editurile Humanitas sau Polirom, părerea mea fiind că au gravitat īn jurul cifrei de 10%. Nemira şi Paralela 45 au avut reduceri mai importante, probabil pe la 20-30% īn medie. Curtea Veche sau Rao a avut şi ele reduceri mari la unele titluri. Rao e oricum "campioana" cărţilor scumpe, deci tīrgul le-a prilejuit multora posibilitatea de a lua cărţi de la această editură la un preţ mai apropiat de realitatea veniturilor. Īn rest, "greul" reducerilor a venit de la editurile mici şi mijlocii, care au vīndut cărţi şi cu 40-50% reducere. De exemplu cele 3 volume ale "Istoriei Romīnilor" de C.C. Giurescu publicate la editura ALL se puteau cumpăra cu vreo 70 de lei, īn timp ce preţul de librărie este pe undeva pe la 120 de lei. Nu-i vorbă, că ele merită pe deplin cei 120 de lei, dar dacă le poţi lua cu 40% reducere de ce n-ai face-o? Eu le am īn ediţia cartonată scoasă tot de editura ALL acum cīţiva ani, īnsă astea de acum fără coperţi cartonate sīnt īn mod sigur mai puţin grele, deci mai uşor de ţinut īn mīnă. Şi editurile universitare au venit cu ceva cărţi, destul de puţine după opinia mea. O editură specializată īn cărţi despre religie şi ocultism a avut un stand interesant, īnsă preţurile erau cam mari, cu tot cu reducerea de vreo 20%, ţinīnd cont de faptul că pentru majoritatea cărţilor nu trebuiseră să plătească drepturi de autor, fiind vorba de texte religioase clasice din antichitate sau perioada medievală. Au avut loc şi nişte lansări de carte, dar sincer nu m-a interesat să stau să-i ascult pe vorbitori.

Dintr-un articol de ziar apărut după īnchiderea Bookfest rezultă că la ediţia de anul ăsta au fost īncasări mai mici, deşi numărul de vizitatori a fost cam acelaşi (80.000, cifră estimată, pentru că intrarea era liberă, deci nu s-au cumpărat bilete). Oricum, evenimentului i s-a făcut destulă publicitate, īn toate zilele tīrgului existīnd cīte un reportaj de la faţa locului la buletinele principale de ştiri, cel puţin la TVR, al cărei car de reportaj se vedea afară. Nu-i de mirare că īncasările scad, īn definitiv editurile culeg ce au semănat după 1990, adică preţuri excesive la cărţi, care au dus la scăderea numărului de cititori, asociată bineīnţeles şi cu scăderea populaţiei prin emigrare. Răspīndirea citirii de cărţi electronice va scădea şi mai mult veniturile editurilor, pentru că acestea nu vor mai putea fi vīndute cu preţuri mari, aşa cum se īntīmplă cu cărţile tipărite. Prestigiul īn scădere al limbii rumīne este probabil şi el unul din factorii care au dus la scăderea numărul de cărţi vīndute, unii preferīnd să citească direct īn engleză. Aparent nu urmează deloc o perioadă uşoară pentru editurile rumīneşti.

Citeşte şi recenziile de mai jos:

TĪRGUL  DE  CARTE  GAUDEAMUS  2012

TĪRGUL  DE  CARTE  BOOKFEST  2012

TĪRGUL  DE  CARTE  GAUDEAMUS  2011

VATRĂ ] DISCUŢII ] LEGĂTURI ] MANUALE ] TRADUCERI ] DICŢIONAR ] ARTICOLE ] LIMBI ] RECENZII ] NOUTĂŢI ] CONTACT ]

Toate materialele de pe acest sit sīnt originale şi sīnt scrise de MunteAlb.

Reproducerea materialelor (integrală sau parţială) fără acordul autorului intră sub incidenţa Legii privind Dreptul de Autor.

Pe acest sit este folosit modul de scriere corect, logic, practic, naţional, nepropagandistic, anti-latinoman şi getodacofil, cel cu ī din i şi sīnt.

Alegerea terminologiei folosite pe sit este explicată īn materialul Limba Rumīnă īn Epoca Informaticii.

Situl se găseşte la adresa :  http://muntealb.16mb.com/

Sit văzut optim cu opţiunea "Large Fonts" selectată īn Display Properties. Alternativ se poate face clic īn Internet Explorer pe meniul "View", se duce cursorul peste opţiunea "Text Size" şi apoi se face clic pe opţiunea "Larger" din meniul care apare. Culoarea textului şi a fundalului paginilor sitului poate fi modificată īn aşa fel īncīt să respecte aranjamentul coloristic din Windows Explorer, care este de obicei text negru pe fundal alb. Īn Internet Explorer se face clic pe meniul "Tools", apoi pe opţiunea "Internet Options". Īn fereastra care apare se face clic pe butonul "Accessibility" şi se bifează căsuţa "Ignore colors specified on Web pages", după care se apasă pe butonul "OK". Se procedează similar dacă este folosit un alt program de explorare a internetului. Pentru a se reveni ulterior la culorile originale se īnlătură bifarea.