Recenzie scrisă de Alexandru Bogdan Munteanu - 2 septembrie 2013

1. Introducere
2. Lansarea cărţii
3. Recenzia cărţii
4. Concluzii

INTRODUCERE

Deşi se vorbeşte şi se scrie mult despre daci, este cert că informaţiile pe care le avem despre ei sīnt puţine şi nu ne permit să avem o imagine foarte clară despre societatea lor. Practic, deşi avem la īndemīnă unele mărturii disparate (arheologice, lingvistice, istorice) referitoare la daci, este greu de reconstituit tabloul societăţii īn care au trăit. Cu alte cuvinte, chiar şi după citirea a nenumărate cărţi despre daci, este totuşi dificil de a construi īn minte o reprezentare cīt de cīt fidelă a lumii dacice. Nişte fragmente ceramice nu ne spun nimic despre felul īn care se īmbrăcau dacii la sărbătorile la care participau, tot aşa cum nişte ziduri de cetate nu ne spun nimic despre modul de viaţă al celor care locuiau īn ele. Iar ce a mai rămas din templele dacice după furia distructivă a romanilor nu reuşeşte să ne spună nimic clar despre religia dacilor. Dacii sīnt nişte strămoşi foarte puţin cunoscuţi, a căror imagine rămīne pe moment cea consacrată de artiştii străini care i-au imortalizat īn piatră pe suprafaţa columnei sau ca statui. Nu ştim īnsă īn ce măsură aceste opere de artă reflectau realitatea sau se supuneau strict unor cerinţe ale propagandei romane care impunea o anumită reprezentare standardizată a "barbarilor".

Īn istoriografia rumīnească a existat īntotdeauna o reţinere faţă de īncercarea de "reīnviere" a dacilor, adică de a īncerca reconstituirea īn imagini a societăţii acestora. Toate cărţile de istorie despre daci reproduc obsesiv doar imaginile de pe columnă sau nişte poze ale unor obiecte găsite la săpături, fără a īncerca să recreeze cu ajutorul unor artişti o imagine a societăţii dacice aşa cum se poate īnchipui asamblīnd frīnturile de mărturii rămase despre ea. Sigur că istoria este o ştiinţă şi ea trebuie să umble doar cu certitudini, īnsă nişte reproduceri grafice ale unor episoade din viaţa de zi cu zi a dacilor ar fi binevenite, mai ales că ele ar fi făcute sub controlul unor istorici, deci nu ar fi doar rodul imaginaţiei artistice. Fără astfel de "poze", cărţile despre daci sīnt prea seci şi prea neatrăgătoare pentru marea majoritate a populaţiei, care vrea să-i şi vadă pe daci, nu doar să citească despre ei. Sigur că cititorul īşi poate face singur o imagine despre daci īn urma citirii textului, la fel cum īşi poate face despre personajele unei opere literare, īnsă uneori imaginaţia combinată a unui istoric şi a unui artist poate crea o reproducere mai apropiată de realitate.

Această lipsă a reprezentărilor imagistice din cărţile despre daci a fost o constatare mai veche a mea şi m-am īntrebat dacă vreodată voi putea vedea şi cărţi de istorie rumīneşti īn care imaginile să fie prezente īn număr mai mare, pentru a ajuta la fixarea mai rapidă a informaţiilor prezente īn textul scris. Cu vreo lună īn urmă am dat din īntīmplare peste anunţul de lansare al unei astfel de cărţi, lucru care evident mi-a stīrnit interesul, mai ales că lansarea urma să aibă loc īn Bucureşti. Autorul cărţii, Radu Oltean, nu-mi era necunoscut, pentru că ştiam de blogul lui, Art Historia, unde citisem iniţial un articol bine documentat despre căciula dacilor, iar mai apoi articole bine ilustrate cu poze despre Bucureştiul vechi şi clădirile din ce īn ce mai puţine rămase din el. Anul acesta mai citisem şi un articol foarte critic īn care un istoric, Cătălin Borangic, analiza īn detaliu fenomenul dacoman de la īnceputuri şi pīnă azi. Īn mod evident proprietarul blogului era de aceeaşi părere cu autorul articolului, altfel nu l-ar fi găzduit pe blog. Lucrurile deveneau din ce mai interesante, pentru că un anti-dacoman scrisese şi ilustrase o carte despre daci, care tocmai urma să fie lansată. A apărut ulterior şi un mic articol pe situl revistei Historia referitor la lansare, dar şi unul mai detaliat şi mai bine ilustrat pe situl Ştirilor Yahoo īn rumīnă. M-a mirat iniţial faptul că Radu Oltean tocmai pe propriul blog nu a făcut publicitate la lansarea cărţii, dar apoi am īnţeles că a procedat astfel pentru a nu se trezi cu un public ostil, format majoritar din dacomani, care se remarcaseră prin comentariile ostile de pe blog. Era īntr-adevăr un risc, īnsă publicitatea mai susţinută ar fi dus la vīnzări mai bune. Pe de altă parte, dacomanii nu sīnt violenţi decīt din spatele monitorului, pe internet, īn rest sīnt nişte mieluşei care se tem īntr-atīt de tare de lupii latinomani, īncīt nu au curajul să renunţe la ortografia (Ā/sunt) inventată de propagandiştii greco-catolici ai Şcolii Ardelene.

LANSAREA  CĂRŢII

Evenimentul de lansare a cărţii a avut loc īntr-o casă situată īn una din puţinele zone din Bucureşti unde se mai află clădiri vechi bine īntreţinute. Īn acea casă funcţionează un fel de club, numit Urbanesc, alcătuit dintr-un restaurant, o cafenea şi o sală de expoziţii. Pentru a ajunge la lansare trebuia urcat pe o scară īngustă pentru a ajunge la mansardă, o īncăpere de vreo 15 metri lungime pe 8 metri lăţime, aflată chiar dedesubtul acoperişului din lemn al casei. La intrarea īn īncăpere era o femeie care vindea cartea ce urma să fie lansată. Erau disponibile două versiuni, una īn rumīnă şi cealaltă īn engleză, ambele la preţul de 60 de lei. Camera era plină cu scaune, iar īn centrul ei se afla un proiector, al cărui obiectiv era īndreptat spre un ecran de 2/1 metri aflat īn partea din spate a camerei. Līngă acesta se găsea o măsuţă cu un calculator portabil pe ea, conectat la proiector. Camera s-a umplut destul de repede, cuprinzīnd īn total cam 70-80 de persoane de toate vīrstele, dintre care vreo 40% de sex feminin, lucru destul de surprinzător, fiind greu de īnchipuit un asemenea interes pentru istoria dacilor din partea femeilor, grupul de populaţie cel mai afectat de spălarea creierelor efectuată īn şcoală de latinomani.

Auditoriul a luat loc pe scaune īn aşteptarea autorului cărţii, care şi-a făcut apariţia mergīnd la locul de līngă ecran unde avea calculatorul. A īnceput prin a spune că īl lasă pe speologul Cristian Lascu, redactorul şef al versiunii īn rumīnă a revistei National Geographic, să aibă cuvīntul de deschidere. Din cīte īmi mai aduc aminte, discursul acestuia din urmă a fost unul generalist, conţīnd o prezentare a autorului şi apoi nişte consideraţii despre starea actuală a cercetărilor īn domeniul istoriei antice, condimentate cu nişte īnţepături la adresa dacomaniei şi dacomanilor. M-a amuzat faptul că Cristian Lascu vorbea cīnd cu "sunt", cīnd cu "sīnt", ceea ce arată că propaganda latinomană i-a afectat creierul, īnsă nu complet. Oricum, īn momentele cīnd vorbea cu "sunt" era ridicol, pentru că se vedea că se forţează să vorbească astfel, rezultīnd o exprimare artificială şi greoaie, ce contrasta cu modul liber īn care şi-a ţinut discursul, care nu a fost rău deloc. După ce speo-latinomanul a terminat de vorbit, a luat cuvīntul autorul cărţii, care a zis că nu se pricepe aşa de bine să vorbească liber, de aceea urma să citească de pe nişte hīrtii pe care le avea īn mīnă. Īnsă nici aşa nu se simţea īn largul său, vorbind destul de dezlīnat, aşa că atunci cīnd cineva din audienţă i-a propus ca īn locul cititului de pe foaie să răspundă la īntrebări, el a acceptat imediat, scăpīnd de coşmarul discursului cu care nu se īmpăca deloc. A fost o decizie inspirată, pentru că astfel lansarea a căpătat vioiciune şi nu a sucombat īn plictisirea auditoriului.

Răspunsurile la īntrebările venite din sală erau īnsoţite de prezentarea unor imagini pe ecran. Radu Oltean şi-a cerut scuze spunīnd că şi-a uitat nişte "foldere" cu imagini acasă, īnsă chiar şi aşa se vedea cīnd le selecta īn Windows Explorer că avea la dispoziţie foarte multe imagini, din care n-a folosit decīt vreo 10-15, pe care le-a discutat sumar. A spus că reconstituirile de cetăţi dacice le-a făcut cu SketchUp, un soft de proiectare 3D cunoscut pentru uşurinţa sa de folosire. I s-a atras atenţia de către cineva din sală că la una din imaginile de pe ecran apare īn zidul din Sarmizegetusa un turn a cărui prezenţă nu a fost atestată arheologic. Radu Oltean i-a răspuns că are dreptate, şi tocmai de aceea nu a inclus imaginea respectivă īn carte, pentru că nu era sigur de acurateţea reprezentării, deşi includerea turnului īn imaginea reconstituită a fost făcută pe baza unei deducţii logice. A īnceput să vorbească apoi despre statuile de daci din Imperiul Roman, prezente şi ele īn carte, despre care a zis că unele au fost distruse şi apoi au fost refăcute mult mai tīrziu, rezultīnd diferenţe faţă de versiunile originale, lucru prea puţin cunoscut īn ziua de azi. Īn sală se afla şi Leonard Velcescu, specialistul cel mai avizat īn ce priveşte statuile de daci, invitat de autor, care īnsă nu a intervenit pe parcursul lansării.

Au existat şi cīteva consideraţii polemice īn cele spuse de Radu Oltean. A zis de exemplu că Universitatea din Cluj deţine practic monopolul cercetărilor arheologice īn zonele locuite de daci, īnsă cei de acolo nu au vrut să-l ajute absolut deloc cu informaţii noi pe care să le folosească īn carte. Mai mult, aceşti arheologi nu-şi fac bine meseria, pentru că rapoartele referitoare la săpăturile arheologice sīnt foarte puţin detaliate, avīnd doar cīteva pagini. Īn plus, de vreo 30 de ani īncoace s-a săpat destul de puţin, īn anii 1980 din lipsa banilor, iar după 1990 din cauza lipsei de interes a specialiştilor, pentru că istoricii mai noi preferă să se specializeze īn istoria romană şi nu īn cea dacică. Aici mi-aş permite eu o completare. Faptul că istoricii formaţi după 1990 nu sīnt interesaţi de daci este explicabil. După 1990 a reapărut īn forţă latinomania īn şcoli şi universităţi, elevii şi studenţii fiind spălaţi la creier şi minţiţi (inclusiv prin reintroducerea scrierii cu Ā/sunt din 1993) că sīnt "latini", deci legătura lor genetică cu dacii ar fi nesemnificativă. Este evident că din nişte spălaţi la creier nu au cum să iasă specialişti adevăraţi, ci doar nişte zombi cu creierul mīncat de latinomanie.

Un alt lucru interesant spus de Radu Oltean a fost că de peste 50 de ani īncoace există o conspiraţie din partea istoricilor rumīni, care ştiu că aşa-zisa cetate dacică de la Sarmizegetusa este de fapt un castru roman cu un aspect tipic, īnsă refuză să recunoască asta īn mod public pentru că aparent populaţiei nu i-ar conveni să afle că Sarmizegetusa a fost doar o incintă cu construcţii sacre, nu şi o cetate de apărare. Referitor la asta eu zic că n-ar fi singura dată cīnd istoricii rumīni şi-au trădat deontologia profesională, punīnd nişte interese oculte īnaintea adevărului istoric. Ceea ce este deranjant este că aceşti istorici nu sīnt conştienţi de faptul că populaţia este cea care le plăteşte salariile, şi o face pentru a afla adevărul despre strămoşi, nu pentru a fi minţită īn stil latinoman.

Lansarea s-a terminat după exact o oră, la final avīnd loc o sesiune de autografe pe cărţile tocmai cumpărate. Cam 80% din cei prezenţi au cumpărat cartea, unii chiar īn mai multe exemplare.

RECENZIA  CĂRŢII

Cartea are dimensiunile şi aspectul unui album, fiind publicată pe hīrtie lucioasă groasă, potrivită pentru tipărirea unor imagini de calitate grafică ridicată. Ea este, după cum a declarat autorul, o carte de popularizare a istoriei. Conţinutul este alcătuit din text şi imagini (desene, gravuri şi fotografii) īntinse pe parcursul a 140 de pagini. Radu Oltean a mai participat pīnă acum la cel puţin două proiecte similare, dar de fiecare dată el a fost doar creatorul desenelor, nu şi al textului, care era scris de un istoric. Deci cartea de faţă este prima carte de popularizare a istoriei la care Radu Oltean este şi autorul textului, nu numai al desenelor. După propria mărturisire, el este grafician, deci faptul că de data asta a vrut să facă şi pe istoricul ar putea să le pară unora ca o depăşire a competenţelor. Nu e vorba de aşa ceva, din moment ce cartea nu se doreşte a fi o carte de ştiinţă, ci doar una de popularizare, care să fie citită de populaţia obişnuită, nu de specialişti. Īn fapt, o parte din cei care au citit multe cărţi de istorie sīnt capabili să scrie ei īnşişi cărţi de popularizare a istoriei, chiar dacă meseria lor nu este nici cea de istoric şi nici cea de scriitor. Majoritatea īnsă nu aleg această cale, ci preferă să-şi expună cunoştinţele pe forumurile rumīneşti sau străine existente pe internet. Deci odată stabilit faptul că e vorba de o carte de popularizare, criteriile de precizie ştiinţifică nu se aplică, deşi orice carte de popularizare trebuie şi ea să se ghideze după cărţile şi studiile scrise de specialişti, adică de istorici şi arheologi īn cazul de faţă.

Īn primele pagini este prezentată o reconstituire grafică a Colinei Capitoliului, cu templele şi forurile existente acolo īn Antichitate, din care azi nu au mai rămas decīt ruine. O importanţă mai deosebită īi este acordată forului lui Traian, īnfăţişat din două unghiuri vizuale. Apoi este prezentată situaţia statuilor de daci, cele existente īn forul respectiv, dar şi īn alte locuri, precum Arcul lui Constantin. Urmează prezentarea Columnei lui Traian, reprodusă īntr-un desen care vrea să īnfăţişeze atmosfera de la inaugurarea ei. Basorelieful de pe columnă este colorat īn culorile pe care autorul cărţii le presupune a fi fost folosite de artiştii originali, aşa după cum reiese din documentaţia despre statuile greco-romane citită de el. Alături de această reconstituire sīnt arătate şi două gravuri de foarte bună calitate făcute īn urmă cu vreo 300 de ani de un artist italian după reliefurile de la baza columnei, ce prezintă o grămadă compusă din arme, scuturi, coifuri, armuri şi alte obiecte capturate de la daci. După această parte introductivă axată pe arhitectură şi sculptură, se trece la o prezentare succintă a istoriei geţilor şi dacilor. Este interesant faptul că Radu Oltean ţine să menţioneze o ipoteză dintr-o lucrare neapărută īncă, scrisă de anti-dacomanul Cătălin Borangic, după care dacii trăiau iniţial īn zona Balcanilor de Nord-Vest, de unde ar fi migrat īn răstimpul a 2-3 generaţii către Oltenia şi apoi Transilvania sub presiunea ocupării Peninsulei Balcanice de către romani. O astfel de ipoteză este destul de hazardată, dar ea aparţine unui istoric, nu graficianului care doar a preluat-o de la acesta. Oricum, preluarea unor ipoteze din cărţi sau studii nepublicate nu este ceva de recomandat, dar repet, avem de-a face cu o carte de popularizare, nu una de ştiinţă. Radu Oltean aminteşte apoi de Zalmoxis, despre care susţine că nu mai era venerat īn epoca lui Burebista sau Decebal, deci cei care susţin inversul se fac vinovaţi de o exagerare istorică. Tot o exagerare este, după autorul cărţii, şi considerarea că geţii şi dacii ar fi fost un singur popor, deci ce a rămas scris din Antichitate despre geţi de către Herodot nu ar trebui aplicat dacilor. Urmează apoi o descriere a īnfruntărilor armate dintre geţi şi daci cu romanii pīnă după războiul lui Domiţian cu Decebal. Īn această parte a cărţii ilustrarea textului e făcută mai ales cu fotografii, un singur desen fiind creat de autor.

Partea următoare, īntinsă pe 25 de pagini, se ocupă cu cetăţile dacice, la īnceput fiind prezentată o istorie a cercetărilor arheologice care le-au adus la suprafaţă. Apoi se vorbeşte de tehnica de construire a zidurilor acestor cetăţi, ce avea ca rezultat aşa-numitul "zid dacic". Īnainte de a īnfăţişa imaginea recreată grafic a cetăţilor dacice, autorul avertizează că: "Īncercările de reconstituire prezentate aici sīnt insuficiente. Practic, nu ştim ce formă şi īnălţime aveau turnurile, dacă erau construite din piatră pīnă la cornişa acoperişului sau aveau şi niveluri de lemn, cum arătau crenelurile de pe coama zidurilor, dacă drumul de strajă era acoperit sau nu, ce mărime aveau deschiderile turnurilor, etc.". Urmează apoi pagini dedicate cetăţilor de la Costeşti, Blidaru, Piatra Roşie, Băniţa şi Sarmizegetusa Regia. Pe līngă desenele concepute de autor, există şi poze cu rămăşiţele arheologice din locurile respective, dar şi cu relieful geografic văzut din depărtare, pe care sīnt indicate locurile cetăţilor, ceea ce permite obţinerea unei idei despre ansamblul strategic de apărare construit de daci. După aceasta, autorul prezintă concepţia sa grafică despre zona sacră a Sarmizegetusei, văzută de sus şi surprinsă īn momentul construirii sanctuarului mare de andezit. Cu capitolul numit "Civilizaţia Fierului", unde se dau detalii despre obiectele din fier făcute de daci, se termină partea din carte care prezintă civilizaţia materială a dacilor.

Īn următoarele 70 de pagini este prezentat primul război dintre dacii conduşi de Decebal şi romanii conduşi de Traian. Se īncepe cu pregătirile de traversare a Dunării, apoi cu traversarea propriu-zisă, reprezentată īn două desene ce īnfăţişează un pod de nave folosit de romani şi podul săpat īn malul stīncos ce străjuieşte albia Dunării. Bătălia de la Tapae este descrisă folosind sursele istorice şi poze cu reliefurile de pe columnă, cele care au stat şi la baza desenului ce arată o confruntare corp la corp a armatelor de daci şi romani, desen care se īntinde pe două pagini ale cărţii. Urmează o hartă mare ce prezintă direcţiile de deplasare a trupelor romane īn campania militară din anii 101-102, apoi un desen la fel de mare al flotei romane de pe Dunăre, folosită la aprovizionare şi la transportul rapid de trupe īn sudul Dunării, acolo unde a avut loc contraatacul lui Decebal. Acest episod este şi el reprezentat prin două desene, unul care-i īnfăţişează pe aliaţii sarmaţi ai dacilor īn plin avīnt războinic şi altul care arată atacul romanilor asupra taberei acestor aliaţi. După cīteva pagini cu text īnsoţit de poze cu reliefuri de pe columnă urmează un alt desen aflat pe două pagini faţă īn faţă, de această dată cu imaginea cīmpului de bătălie după īnfrīngerea dacilor şi a aliaţilor lor la Adamclisi.

Autorul revine apoi la campania din Munţii Orăştiei, cu prezentarea etapelor urmate de romani pentru a cuceri rīnd pe rīnd cetăţile dacice. Radu Oltean pune un accent deosebit pe cucerirea fortificaţiei de la Ponorici, un dispozitiv de apărare lung de aproape 3 km, format din ziduri de piatră, pămīnt şi lemn, care īnchidea drumul către unele din cetăţile dacice. Desenul creat pentru a ilustra asaltul acestei fortificaţii e prezent şi pe coperta cărţii. Urmează o hartă detaliată a zonei cetăţilor, cu specificarea amplasamentului fortificaţiilor dacice, dar şi a castrelor de marş construite de romani, īmpreună cu săgeţi care arată desfăşurarea probabilă īn timp a atacurilor asupra cetăţilor. Sīnt folosite şi poze de fotografie aeriană pentru a arăta perimetrele dreptunghiulare ale fortificaţiilor castrelor romane de marş, care mai pot fi văzute şi azi din avion sub formă de linii paralele. Īn finalul acestei părţi a cărţii este prezentat un desen pe două pagini care-l arată pe Decebal, īnsoţit de alte căpetenii politice şi militare, īncurajīnd armata dacilor īnainte de confruntarea cu romanii pentru apărarea Sarmizegetusei. Radu Oltean susţine că la sfīrşitul războiului din 101-102 romanii au cucerit Sarmizegetusa, unde au instalat o garnizoană a cărei prezenţă ar fi fost pusă clar īn evidenţă de săpăturile făcute după 1990, ce au arătat modificările făcute de romanii care se īnstăpīniseră peste teritoriul fostei capitale dace. După aproape 2000 de ani, prezenţa garnizoanei romane īn Sarmizegetusa Regia la terminarea primului război daco-roman era, īn opinia autorului, incomodă pentru regimul comunist, care nu a popularizat această informaţie. Această afirmaţie a lui Radu Oltean mi se pare o exagerare, mai ales că regimul comunist de care vorbeşte nu a modificat īn nici un fel teoria latinomană a formării poporului rumīn, popor despre care şi comuniştii īn ignoranţa lor spuneau că este latin. Atīta timp cīt această minciună grosolană ce susţine latinitatea poporului rumīn era dogma istorică oficială folosită pe plan intern şi extern īn perioada comunistă, nu mai era nevoie de ascunderea unor aspecte strategice ale desfăşurării războaielor daco-romane. Sub influenţa propagandei latinomane făcute īn şcoli de 200 de ani īncoace, majoritatea rumīnilor s-au crezut latini şi īnainte şi după 1990, deci sensibilitatea lor n-ar fi fost īn nici un fel rănită de cunoaşterea faptului că romanii ar fi cucerit capitala statului dac īncă din primul război.

Lucrarea se īncheie īn nota artistico-arhitecturală cu care a īnceput, prezentīnd īn ultimele pagini monumentul "Tropaeum Traiani" de la Adamclisi şi podul construit peste Dunăre de Apollodor din Damasc. Din spusele autorului la lansarea cărţii, este prevăzut şi volumul al doilea, care va prezenta perioada anilor 102-106 şi ar urma să apară peste doi ani.

CONCLUZII

Cartea lui Radu Oltean este un proiect reuşit pentru ce şi-a propus autorul, īn speţă o carte de popularizare a istoriei bogat ilustrată cu imagini. Calitatea ilustraţiilor, fie că sīnt poze sau desene, merită remarcată īn mod special. Conţinutul cărţii nu aduce multe noutăţi pentru cineva care a citit cărţi despre civilizaţia dacilor sau istoria războaielor cu romanii, dar pentru cei care nu au citit astfel de cărţi poate reprezenta punctul de plecare īn aprofundarea cunoştinţelor despre strămoşii principali ai rumīnilor, geţii şi dacii.

Există şi cīteva puncte negative care merită amintite. Īn pofida a ceea ce spune pe pagina de gardă, pare evident faptul că textul final al cărţii nu a fost citit īnainte de publicare decīt de autorul ei, pentru că īn text s-au strecurat destule greşeli de tastare sau de ortografie care ar fi fost uşor de depistat şi corectat. Apoi, cartea este scrisă cu ortografia latinomană (Ā/sunt), ceea ce este o blasfemie de care mulţi autori de cărţi despre daci nu par a fi deloc conştienţi. Nici o carte despre daci nu ar trebui scrisă cu această ortografie mincinoasă, inventată de cei care au vrut să-i şteargă pe daci din conştiinţa urmaşilor lor. Īn fine, poate cel mai grav lucru este faptul că autorul nu a acordat o importanţă mai mare reprezentării vieţii obişnuite a geţilor şi dacilor. Īn toată cartea există doar două tablouri ale vieţii civile, unul cu un interior de locuinţă (īn care bărbatul este arătat īntorcīndu-se de la o luptă, din moment ce are o lance īn mīnă) şi altul cu interiorul unui atelier de fierărie. Ar fi trebuit create mai multe desene cu subiect paşnic, arătīnd viaţa de zi cu zi dintr-un sat dac, viaţa dintr-un "palat" princiar, o sărbătoare īnsoţită de un ospăţ, construirea unei case, etc. Toate acestea ar fi fost utile pentru ca pentru ca cititorii să-şi facă o idee cīt mai realistă despre civilizaţia dacilor, cea care a fost distrusă brutal de migratorii romani, la fel cum peste două sute de ani alţi migratori, germanici de această dată, aveau să distrugă societatea romană de pe teritoriul fostei Dacii şi ulterior de pe īntreg cuprinsul părţii vestice a Imperiului Roman. Sigur că aceste reprezentări ale vieţii civile ar fi fost mai mult bazate pe imaginaţie decīt pe surse istorice, īnsă aici s-ar fi văzut cel mai bine creativitatea artistică care poate īnvia o perioadă demult dispărută. O astfel de probă de imaginaţie creativă a fost oferită de autorul romanului Barbarii, care a reuşit să descrie īntr-un mod foarte expresiv viaţa de zi cu zi a societăţii dacice īnainte de agresiunea romană.

Per total, cartea "Dacia - Războaiele cu romanii - volumul 1 - Sarmizegetusa" merită cei 60 de lei daţi pe ea, mai ales dacă autorul, cu banii obţinuţi din vīnzarea cărţii va putea să lucreze şi la volumul al doilea. Cine vrea să vadă cīteva imagini ale paginilor cărţii īnainte de a se decide să o cumpere are la dispoziţie un articol de pe blogul autorului, ca şi articolul de pe versiunea rumīnească a Ştirilor Yahoo, unde sīnt prezentate 17 imagini din carte sub formă de album foto. Cartea se găseşte pīnă acum īn oferta Librăriei Eminescu, a Librăriei Cărtureşti, a Librăriei Bucureşti şi a Librăriei Humanitas, la toate cartea putīnd fi cumpărată şi prin internet. Atenţie, este bine să fie vizitate toate cele 4 librării menţionate, pentru a vedea la care din ele preţul īnsumat al cărţii şi transportului este cel mai mic. Evident că dacă cartea este cumpărată dintr-o librărie stradală, şi nu de pe internet, preţul transportului nu mai contează.

Citeşte şi recenziile de mai jos:

ROMANUL  "BARBARII" -  FRESCĂ  A  RĂZBOAIELOR  DACO-ROMANE

REVISTA  HISTORIA  NR. 120 -  DOSARUL  DESPRE  DACI

VATRĂ ] DISCUŢII ] LEGĂTURI ] MANUALE ] TRADUCERI ] DICŢIONAR ] ARTICOLE ] LIMBI ] RECENZII ] NOUTĂŢI ] CONTACT ]

Toate materialele de pe acest sit sīnt originale şi sīnt scrise de MunteAlb.

Reproducerea materialelor (integrală sau parţială) fără acordul autorului intră sub incidenţa Legii privind Dreptul de Autor.

Pe acest sit este folosit modul de scriere corect, logic, practic, naţional, nepropagandistic, anti-latinoman şi getodacofil, cel cu ī din i şi sīnt.

Alegerea terminologiei folosite pe sit este explicată īn materialul Limba Rumīnă īn Epoca Informaticii.

Situl se găseşte la adresa :  http://muntealb.16mb.com/

Sit văzut optim cu opţiunea "Large Fonts" selectată īn Display Properties. Alternativ se poate face clic īn Internet Explorer pe meniul "View", se duce cursorul peste opţiunea "Text Size" şi apoi se face clic pe opţiunea "Larger" din meniul care apare. Culoarea textului şi a fundalului paginilor sitului poate fi modificată īn aşa fel īncīt să respecte aranjamentul coloristic din Windows Explorer, care este de obicei text negru pe fundal alb. Īn Internet Explorer se face clic pe meniul "Tools", apoi pe opţiunea "Internet Options". Īn fereastra care apare se face clic pe butonul "Accessibility" şi se bifează căsuţa "Ignore colors specified on Web pages", după care se apasă pe butonul "OK". Se procedează similar dacă este folosit un alt program de explorare a internetului. Pentru a se reveni ulterior la culorile originale se īnlătură bifarea.